La întrebarea contelui Nako Alexandru
dacă acceptă titlul de „consilier aulic imperial”
pentru a nu mai candida la alegerile parlamentare,
Dl. Dr. Nistor Oprean răspunde: ”Domnule conte,
eu am o comoară care valorază mai mult decât
milioanele de titluri şi aceea se cheamă: CINSTE”
Cap. 10 ACTIVITĂŢI EDUCAŢIONAL - CULTURALE
Deviza gimnaziului „Principele Carol”
(-1925-) „Sănătate, virtute şi cultură”
10.1. Învăţământul
Filosoful german Leibniz, care a recunoscut marele merit al şcolii în viaţa omului şi a popoarelor, a spus:”Daţi-mi şcoala şi amvonul si voi reforma lumea”, iar marele cărturar Petru Maior spunea:”Lumina o dă şcoala şi biserica a cărei lumină ne luminează calea vieţii”.
Aceste două cugetări redau, cât se poate de clar, rolul pe care l-a avut şi îl are şcoala în viaţa unei comunităţi, iar biserica, care este mama şcolii, a fost şi va rămâne cea care i-a îndrumat pe oameni să înveţe şi să aleagă calea cea bună a lui Dumnezeu.
Istoria învăţământului, în această parte a Banatului, a transmiterii culturii materiale şi spirituale a înaintaşilor tinerei generaţii, s-a încadrat activ în această cultură, începând odată cu „şcoala din tinda bisericii”.
Istoria învăţământului din localitate este legată de cetatea Morisena (Cenad), care a fost multă vreme centrul principal al Banatului medieval.
Inscripţiile, găsite
În anul 1029, la venirea călugărilor latini, în frunte cu benedictinul Gerard De Sagredo cărora li se pune la dispoziţie mănăstirea Sf. Ioan Botezătorul, începe creştinarea populaţiei din S-E Europei.
Benedictinul Gerard înfiinţează